{ "title": "Tavla Terimleri", "image": "https://www.terimleri.gen.tr/images/Tavla-Terimleri-22747.jpg", "date": "20.01.2024 13:49:56", "author": "mustafa gök", "article": [ { "article": "Tavla terimleri, çoğu oyun gibi stratejik ve beyin geliştiren oyunlardan biridir. Bununla da kalmayıp çok oynandığı taktirde oldukça da bağımlılık yapan oyunların başında gelmektedir. Onun için tarihin en eski masaüstü oyunlarından biri diyebiliriz. Tavla terimleri, tavlanın oynandığı sırada oldukça çok kullanılan halk ağzı diyebileceğimiz, kelime dağarcıklarının birleşmesiyle meydana gelmiştir. Tavlanın tarihi, yaklaşık 1400 yıl önce İran şahı Nevşiyan'ın veziri Büzur Mehir tarafından 10 gün içerisinde icat edilmiş ve yavaşça halk arasına sızmaya başlamıştır. Zaman kavramından yararlanılarak yapıldığı rivayetlere göre söylenmektedir. Tavlanın içerinde bulunan 6'sar alan 12 ayı temsil eder.

Tavlada bulunan 15 açık ve 15 koyu pullar ise ayın 30 gününü simgelerken diğer taraftan açık ve koyu renkler gece ve gündüzü simgelemektedirler. Karşılıklı bulunan 12 alan ise günün 24 saatidir. Tavlada yaklaşık olarak 4500 hamle seçeneğiniz olduğu için oldukça uzmanlaşmanız gerekmektedir. Çünkü bir önceki hamle bir sonraki hamleyi etkileyeceği için kazanma ihtimaliniz oldukça düşecektir. Tavlada dikkat, sabır ve şans oyunu kazanmanız için önemli olaylardan bazılarıdır. Zaman ilerledikçe tavlanın hilelerinin önüne geçmek için fincanla atmak bir gelenek haline gelmişti.

Tavla terimleri

Altın Kapı: Kendi alanınızdaki 5 kapısına ve rakibinde 5(20) kapısına altın kapı denilmektedir. Böyle olduğu vakit eliniz pozisyon gereği eliniz güçleniyor.

Açık: Tahtada herhangi bir pulun tek başına kaldığı vakit rakip tarafından kırılma durumudur.

Bar-Köprü-Çubuk: Tavla tahtasını ikiye ayırıp, ortasında çıkıntı bulunan kırık taşların veya toplanan taşların konulduğu yerdir.

Boştaki Pul: Bir alanın üzerinde bulunan 2 pulun üzerindeki pul veya pullar topluluğudur.

Çeşitlendirmek: Oyunda genelde bir sonraki hamlede kapı yapmak, pul kırmak, mars yapmak gibi ihtimalini artırması için dağıtılmasıdır.

Dış Saha: 7 ve 12 sayılı haneler sizin dış sahanız, 13 ve 18 sayılı haneler ise rakibin dış sahasıdır.

Dolaylı Vuruş: Genelde rakip pulların 6 hane ileride olmasına rağmen zar yardımıyla vurmaktır.

Geçiş: Tavlanın herhangi bir dört çeyrekten birine geçişini ifade eder. Geçişlerin sayılması sonucu hangi oyuncunun kazanmaya daha yakın olduğu hesaplanabilir.

Kapı Alma: Tavlanın ana kurallarından olan bu terim tavla oynayanlar için önemli bir yere sahiptir. Kapı alma herhangi bir alana üst üste iki pul koyulması denmektedir. Oyun kazanmak için kapı alınmalıdır.

Kısıtlama: Rakibin iyi zarlarına oyun hakkı tanımayarak kısıtlanması.

Mars: Taraflardan herhangi birinin hiç pul toplayamaması ve diğer tarafında ona akabinde bütün pullarını toplaması durumudur.

Ölü Pul: Oyuncunun kendi oynama sahasında bulunan fakat oyuna katkısı olmayan puldur.
" } ] }