Gemi terimleri; bir gemi başlıca iki bölümden meydana gelmektedir. Tekne ve makine olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Bir geminin gövde yapısını oluşturan ve bütün bölümleri bir kabuk misali gibi saran yapısına tekne ismi verilmektedir. Tekne bölümünü yürütecek kuvveti oluşturan makine bölümünden meydana gelmektedir.
Bir geminin teknesinin uzunluğu üç bölümden meydana gelmektedir
Baş kısım
Orta kasara
Kıç kısım
Gemi Terimleri Nelerdir?
Aganta: Zincir veya halatın kısa bir zaman içinde elde tutulması ve bırakılmaması gerekliliğini ifade etmektedir.
Ablı: Seren ve bumba cundalarından aşağı inen iki tarafta olan halatlardır.
Aborda: Bir teknenin başka bir tekneye veya bir iskeleye yanaşma durumuna verilen isimdir.
Abramak: Gemiyi ve tekneyi kontrol altında tutmak.
Açığa Çıkmak: Bir geminin fırtına nedeni ile barınamamasından veya rıhtımdaki işlerinin bitmiş olmasından kaynaklı olabilmektedir. Rıhtıma aborda veya kıçtan kara olmuş bir geminin bulunduğu yerden kalkarak daha uzaktaki bir yere demirlemek için sahilden ayrılmasıdır.
Açık Düşmek: Herhangi bir mevkiye, istenilen mesafeden bir sebep veya etki sebebi ile uzakta bulunmaktadır.
Alabura: Geminin alt üst olması ve ters çevrilme şekline verilen isimdir.
Alama Kürek: Topluca kürek çekilirken çekmeyi durdurmak için verilen komuttur.
Alesta: Hazır olmak, hazır olarak beklemek.
Amora Yakası: Gemi terimlerinden olan amora yakası, dört köşe bir yelkenin alt ve ön tarafındaki yakaya verilen isimdir.
Ana Omurga: Geminin baş kısmından kıç bölümüne kadar uzanan ağaca verilen isimdir.
Armuz: Güverte ve borda kaplama tahtalarının arasındaki çizgilere verilen addır.
Baş Bodaslama: Omurganın baş tarafından teknenin başını meydana getirmek için yukarı doğru konulan ağaç parçasıdır.
Baş Omuzluk: Kemere ile baş bodaslama arasında bulunan yuvarlak kısımdır.
Baş üstü olmak: Bir teknenin baş tarafında oturmaya yarayan ve ayakta durabilecek alandır.
Boş Vermek: Zincir veya halatı kaçırmak.
Burgata: Halat ve zincir boyunu ölçmek için kullanılan ölçme birimidir.
Cunda: Uç demektir. Direk cundası, bumba cundası ve seren cundası olarak ayrılmaktadır.
Dümen Başlığı: Kuvvetlendirmek için dümen kısmının etrafına geçirilen madeni başlıktır.
Faça Etmek: Seren özellikli yelkenlerin bir taraftan kapatılma şeklidir.
Façuna Etmek: Gemi terimlerinden olan façuna etmek, badarnanın bir tel yardımı ile veya mürnel ile sıkı sıkı bağlanmasıdır.
Filika: Gemilerde bulunan kürekli veya yelkenli teknelere verilen isimdir.
Flasa: Halatı oluşturan incecik iplere verilen isimdir.
Fora Etmek: Bir yere bağlanmış halat veya zincirin çıkartılmasına denir.
Fundo: Demir atmak için verilen komuttur.
Gaga: Demirin iki ucunda bulunan tırnakların en uç kısmıdır.
Göz Demiri: Bir gemide kullanılan ana demirlere verilen isimdir.
Güverte: Baştan kıça kadar gemide döşenmiş tahta veya metalik döşemelerdir.
Havuzluk: Yelkenli ve kürekli bir teknenin kıç bölümünde oturulacak yerlere verilen isimdir.
Kaloma etmek: Bir gemide bulunan halatı veya zinciri gerektiğinden daha fazla salıvermek.
Kaporta: Gemi terimlerinden olan kaporta, bir gemi içerisinde bulunan kapılar ve güverteden aşağı iniş ve çıkış merdivenlerinin üzerindeki kapalı yerlere verilen isimdir.
Karula Yakası: Direğe yakın bölgeye verilen isimdir.
Kasa: Halatlarda dikişle emniyete alınan yuvarlak büyük halkalara verilen isimdir.
Kıç Bodoslama: Omurgadan kıç tarafa kaldırılan dik bölümüdür.
Lava etmek: Geriye ve boş almak için verilen emirlerdir.