{ "title": "Formula Terimleri", "image": "https://www.terimleri.gen.tr/images/Formula-Terimleri-71473.jpg", "date": "20.01.2024 17:16:55", "author": "idil alacan", "article": [ { "article": "Formula Terimleri, Kısaltması F1 olan otomobil yarışlarıdır. Otomobil yarışları arasında en popüleridir. Yıl sonunda toplanan puanlara göre Pilotlar Şampiyonluğu ile Takımlar Şampiyonası ödülleri verilir. Formula yarışlarının kökeni 1920'ler ve 1930'lar da yapılan Avrupa Grand Prix motor yarışlarına dayanır.

Formula araçları kategorilerine göre farklı motor ve ölçülere sahiptir. Ancak her ne kadar farklı yapılar bulunsa da temel olarak 2 özellik Formula aracını tanımlamaya yeter. Bunlar aracın tek tekerlekli ve tek kişilik olmasıdır. Formula bazen ralli ile karıştırılır. Aralarındaki en önemli fark formulada tek pilotun, ralli de ise pilot ve co-pilot (Pilot yardımcısı) bulunmasıdır. Formulada tüm katılımcıların ve arabaların uymak zorunda oldukları kurallar vardır. Bu kurallar bazı terimler etrafında toplanmıştır. Formula hakkında daha detaylı bilgi sahibi olabilmek için bu terimlerin bilinmesinde fayda vardır.

Formula Bayrak Terimleri Nelerdir?

Formula terimlerinin en önemlileri bayraklar ve anlamlarıdır.

Damalı bayrak: Yarışın sona erdiğini bildirir. İlk 3' giren araca sallanır. Sadece yarış direktörü veya onun tayin edeceği kişi kullanabilir.

Kırmızı bayrak: Yarışın durdurulduğunu bildirir.

Sarı bayrak: Pistte otomobillerden kaynaklı bir tehlike olduğunu bildirir.

Sarı-kırmızı çizgili bayrak: Pilotları uyarmak için pistin oldukça kaygan olduğunu belirtir.

Siyah-beyaz bayrak: Pistte sportmen olmayan bir davranış yapıldığını belirtir.

Ortası turuncu siyah-bayrak: Otomobilde mekanik bir problem olduğunu bildirir.

Formula Terimleri Nelerdir?

Apex: Bir virajın merkez noktasıdır.

Balaclava: Pilotların kasklarını takmadan önce başlarına giydikleri; göz, ağız ve burun kısımları açık olan ve pilotları olası ateşlere karşı %100 koruyan, dayanıklı özel bir maskedir.

Şikan: Hızlı pistlerde otomobillerin yavaşlamalarını sağlayan, genellikle pistin uzun düzlüklerine konulan yapay ve sert virajlara verilen isimdir.

Pist Katibi: Bir pistin, yarışın aksamadan yapılabilmesi için gerekli tüm konulardan sorumlu olan kişidir.

Kokpit: Formula otomobilinin şasisi üzerinde yer alan ve pilotun oturduğu bölüme verilen isimdir.

Hız Sabitleyici: Uzun yolda, gaz pedalına sürekli bastığı için yorulan sürücüler, otomobili cruise control opsiyonuna çektiği zaman, otomobil o anki hızında yol almaya devam ediyor. Sürüş anında düğmeye basılarak devreye sokulan sistem, sürücünün frene ya da gaz pedalına dokunmasıyla devreden çıkıp kontrolü sürücüye bırakıyor.

Veri Kayıt Cihazı: Her Formula otomobilinde bulunması zorunlu olan özel bir kayıt cihazıdır. Sahip olduğu sensör sayesinde kaza veya benzeri olayları kaydetmeye yarar.

Başlama Sırası: Sıralama turları sonucuna göre otomobillerin start öncesi yarışa başlamak için çift sıra halinde yer aldıkları alandır.

Saç Tokası: Pist üzerindeki en sert ve zor viraja verilen isimdir.

Lollipop Adam: Pit alanındaki takım garajında görevli ekip içinde bulunan ve otomobilin ön kısmında, elindeki elma şekeri biçimindeki uzun çubuğa bağlı yuvarlak tabela ile pilota uyarı mesajları veren kişidir.

Padding: Bir kaza sırasında pilotu korumak amacıyla kokpitin iç bölümlerine yerleştirilen yumuşak koruyucu malzemedir.

Pit Alanı: Garajların ve bakım/servis ceplerinin bulunduğu alandır.

Padok: Her pistte yer alan özel bir bölümdür. Pit alanı ve garajların hemen arkasında bulunur. Aynı zamanda Grand Prix'in Merkezidir.

Spin: Formula otomobilinin çeşitli nedenlerle kendi ekseni etrafında dönerek pistten çıkmasıdır.

Başlama Alanı: Otomobillerin start/finiş düzlüğünde, sıralama turları sonucuna göre start için belirli aralıklarla sıralandıkları bölümdür.
" } ] }